mandag 4. februar 2013

Fiskesuppe

Hei på deg!

I dag ble det litt vinter igjen dessverre! Men sånn er det jo på denne tiden. Dere har kanskje hørt om noe som heter fastelavensria? Det er et gammelt værfenomen som sier at det som regel kommer dårlig vær i den perioden. Tror det er både fastelaven og morsdag til søndag så vi har kanskje noe i vente?
Fikk besøk av den eldste dattera i helga og da fikk jeg en morsdagsbukett på forskudd. Lucky me!!:)





Med en så ufyselig dag trenger man noe varmt og godt i kroppen. Da fant jeg ut at ei god gammeldags fiskesuppe var tingen !
Har en mann som setter mye garn og da blir det en god del torsk. Hadde spart endel torskehoder som jeg brukte til kraft pluss litt løk, gulerøtter og hel pepper.
Dette lot jeg koke forsiktig i 10 min og satt gryta til side i 20 min.
Deretter silte jeg dette og vips så hadde jeg ei god fiskekraft!!




Jeg pleier å lage ei kremet fiskesuppe med jevning av smør og mel og deretter blander jeg inn krafta til den blir passe tykk.
Dette står og koker en stund og smaker til med salt, pepper, litt muskatt,aromatkrydder , sitron, kraften i fra reker i lake, aromatkrydder og evt fiskekrydder.
Så  rører jeg i fløten som jeg ikke er sparsommelig med!:)
Tilslutt kommer resten av ingrediensene som skal i: gulerøtter og purre som er kokt litt på forhånd, forskjellige fiskeslag og reker . Kjempegodt med både krepsehaler og blåskjell også.





Suppa kan serveres med grovt brød eller rundstykker.









Fint å servere suppa i en terrin!





Bon appetitt!

Har du ei god oppskrift på fiskesuppe?
Ønsker deg en kjempefin mandagskveld!!

1 kommentar:

  1. Så utrulig godt det såg ut og suppe med noko attåt er veldig godt særlig når det er guffent ute så er det godt med noko varmt i kroppen:)eg er ikkje så flink å lage ting fra bunnen av og Toro sine poser smaker ikkje så godt,hihi:)

    Fine ny veke til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett